Recension: Baskervilles hund




Baskervilles hund av Arthur Conan Doyle är en riktig klassiker, och kul att läsa på nytt. Jag plöjde allt jag kom över vad det gällde Sherlock Holmes när jag gick i gymnasiet och jag gillade verkligen mysterierna och hur Holmes kunde knäcka gåtor ingen annan verkade kunna lösa. 

Baskervilles hund är kanske en av de mest kända, som getts ut i flera olika upplagor under åren sedan den först kom ut i början av förra sekelskiftet. 

Miljön i berättelsen är magisk, större delen utspelar sig på hedarna i sydvästra England, där en mordisk hund enligt legenden ska ränna runt och mörda folk. När Sir Charles Baskerville hittas mördad på heden finns det spår av en hund, och enligt historierna som cirkulerar ska mordhunden ha dödat även av godset Baskervilles tidigare ägare - fast för hundratals år sedan. 

Det här är naturligtvis ett fall som Holmes måste lösa, även om han inte tror på legenden. 

Jag kan egentligen inte annat än att ge den här klassikern full pott, även om den tyvärr är slarvigt korrläst. Det saknas skiljetecken, ord har hamnat på fel plats och det förtar tyvärr tempot i berättelsen. Likväl är berättelsen mästerlig och jag blev väldigt sugen på att läsa mer Doyle, det var alldeles för länge sedan. 

Betyg: 5/5


Comments

Popular posts from this blog

Recension: Billy Summers

Recension: Uppdrag Hail Mary - Ensam i rymden

Stephen King har släppt en ny bok